We kennen het format al langer. In Engeland staat het warenhuis John Lewis bekend om de schitterende kerstcommercials die ze traditioneel begin december lanceren. Nederland is blijkbaar dit jaar ook aan de beurt om de consument met een emotioneel geladen commercial te raken.
De mooiste commercial die op televisie en internet verscheen was van PLUS Supermarkt. Het verhaal laat een gescheiden gezin zien en de strubbelingen van co-ouderschap. De dochter reist tussen haar moeder en haar vader en worstelt met het idee dat haar vader alleen blijft met kerst. Ze besluit de stoute schoenen aan te trekken en haar vader uit te nodigen voor het kerstdiner. De commercial wordt schitterend ondersteund door de klanken van To Build a Home van The Cinematic Orchestra (uit 2007).
Na de lancering van de commercial stromen bakken met kritiek binnen. Oorzaak? De commercial zou een onrealistisch beeld scheppen van het hebben van een gescheiden gezin. Het is natuurlijk de realiteit dat niet elk gescheiden gezin met kerst samen eet. Het gaat echter om een bredere boodschap in deze commercial. Het gaat om samen zijn, kiezen voor je kinderen, acceptatie van de situatie én gourmetten met de producten van PLUS Supermarkt. Want zeg nou eerlijk, deze commercial is niet gemaakt om zendtijd op te vullen. Het doel van deze commercial is lang en breed gehaald. Juist door de commotie die ontstond heeft de reclame veel meer bereik gekregen dan van te voren geschat. Editie NL, RTL Boulevard, Telegraaf en vele columns schonken aandacht aan het item en vonden er allemaal wat van. Ik vind het een hele slimme en mooie commercial. De beelden zijn goed, het verhaal klopt en de muziek past perfect. Goed gedaan!
Misschien ben ik ook niet helemaal objectief omdat ik de gekozen muziek al heel lang ken en vaak aanzet in Spotify. The Cinematic Orchestra bracht het nummer in 2007 uit en is door meer reclamemakers gevonden en gebruikt. Het mooie hiervan is dat de merken, doelgroepen en boodschappen enorm van elkaar verschillen. Ik heb ze maar even onder elkaar gezet. Wat je merkt als je de commercials bekijkt is dat het nummer van The Cinematic Orchestra een belangrijk aandeel heeft in het gevoel van de commercial. Het is uitermate geschikt om te gebruiken in een opbouwende, emotionele en krachtige reclame. Zo zijn er wel meer nummers die dat zelfde gevoel hebben, maar daarover later meer.