Terwijl de laatste Marvel film, Avengers: Infinity War na enkele dagen een record opbrengst van 1,2 miljard had en heel de wereld naar de bioscopen gaat om de film te zien, vraag ik mij af wat er zo bijzonder is aan de film. Het lijkt alsof de Marvel films meer een geanimeerde bundel van explosies en fantasie is dan dat er daadwerkelijk een goed verhaal in zit. Al ben ik geen objectieve kijker, want dit genre is absoluut niet voor mij weggelegd.
Nee, geef mij maar liever een toffe animatiefilm, romantische komedie of een sterke oorlogsfilm. Fantasie is niet het genre waar ik warm van loop. Superhelden doen mij niks. Ze geven mij niet het gevoel dat zij kogels kunnen opvangen of zonder aanloop 150 meter ver kunnen springen om vervolgens met één vuist op de grond en gebogen knieën te landen. De pratende en vechtende wasbeer geeft mij meer het idee dat RJ uit de animatiefilm Over The Hedge (2006) een slechte trip aan het beleven is. Het is mij net even te veel fantasie. Tot mijn grote verbazing ontdekte ik één superheld die ik wel aan kan. Een Marvel-held die de juiste snaar weet te raken in de film met zijn sterkste wapen, humor. Deadpool is zijn naam.
“Dat kan je bijna niet gemist hebben want de marketing machine van Deadpool 2 draait al een jaar dikke overuren.”
In 2016 kwam het eerste deel uit van Deadpool (gespeeld door Ryan Reynolds). Een film die ik een jaar later per ongeluk op Netflix aanklikte en de eerste minuten op de achtergrond liet afspelen. Maar door de sterk geschreven teksten en opvallend karakter greep het mijn aandacht. Ik heb de hele film in één keer uitgekeken. Direct hoopte ik al dat er een vervolg op zou komen en die wens gaat in vervulling. Vanaf mei 2018 draait deel twee in de bioscoop. Dat kan je bijna niet gemist hebben want de marketing machine van Deadpool 2 draait al een jaar dikke overuren.
Daar hou ik enorm van. Een ijzersterke promotie voor een film die daar bij past. Want de promo’s die ik ben tegengekomen van Deadpool zijn niet bepaald de standaard trailers zoals bij elke andere film. Nee Deadpool’s eerste trailer verscheen in maart 2017 waarbij de timing van de held niet helemaal optimaal was. Daarna figureert hij nog eens als de bekende kunstschilder Bob Ross en gaat hij langs bij David Beckham om excuses aan te bieden. Alleen voor de marketing zou je de film al moeten zien.
Conclusie? Ik heb een behoorlijke hekel aan Marvel films, maar Deadpool is mijn uitzondering!